شش هواپیما به ناوگان هما اضافه می شود

شش هواپیما به ناوگان هما اضافه می شود کار و درآمد: به گزارش کار و درآمد، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: پیشبینی می نماییم تا آخر سال شش فروند هواپیما از هواپیماهای زمین گیر و با توان متخصصان داخلی وارد چرخه شود.


به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، شمس الدین فرزادی پور در نشست خبری اظهار نمود: شاید جابه جایی ۷۷ هزار نفر به زعم خیلی ها که درگیر موضوعات مستقیم صنعت نباشد، مانند کارهای معمول دیگر و پروازهای عادی است اما برای من که در صنعت هستم، از عجیب ترین عملیات ها بود. ما با بضاعتی که داشتیم، می توانستیم حداکثر ۶۰ درصد این عدد را جابه جا نماییم، اما توانستیم از پس این عملیات برآییم و از هر نظر موفق عمل نماییم.
وی ادامه داد: انتقال ۸۷ هزار زائر به صورت رفت و برگشت، کاری پیچیده و خیلی سخت است، در حالی که بالاترین درجه حرارت را هنگام پرواز داشتیم و عمر ناوگان هما هم قدیمی ترین در طول عمر ایران ایر بوده و ایستگاه هایمان را هم افزایش دادیم، با این حال، پروازها با کمترین مشکل و چالش و بالاترین سطح ایمنی انجام شد و امروز ساعت ۷: ۳۵ آخرین پرواز حج ۱۴۰۲ به زمین نشست.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه عملیات رفت حجاج از ۳۱ اردیبهشت شروع شد و یک تیرماه به پایان رسید، افزود: ۳۷۸ هزار پرواز رفت و برگشت در عملیات رفت انجام شد، عملیات برگشت هم از ۱۳تیرماه شروع شد و امروز سوم مردادماه در فرودگاه امام خمینی به پایان رسید، تعداد پروازهای برگشت، ۳۸۲ هزار رفت و برگشت بود. درمجموع هم ۱۵۱۸ پرواز (تیک آف و لندینگ) انجام شد و ۸۷ هزار و ۶۱۹ نفر جابه جا شدند.
تاخیر پروازهای رفت از ایران، ۳۵ دقیقه بود
فرزادی پور ضمن اشاره به تاخیر پروازهای حج بیان نمود: میزان تاخیرات از ایران ۳۵ دقیقه و با احتساب تاخیرات انعکاسی، ۵۸ دقیقه برای هر پرواز بود. کل تاخیرها از عربستان میانگین ۶۸ دقیقه بود که در فرودگاه مدینه کمتر و در فرودگاه جده بیشتر بود.
وی افزود: در مجموع بین شش تا هفت پرواز با تاخیر طولانی مدت داشتیم که نتوانستیم به نحو مطلوب این تاخیرها را مدیریت نماییم. برای مثال مسافران سوار هواپیما شدند و به سبب نقص فنی پیاده شدند، اما بقیه تاخیرها مدیریت شده بود، اگر زودتر اطلاع پیدا می کردیم که پرواز تاخیر دارد، به مسافر اطلاع رسانی می شد و حاجی زمان مناسب به فرودگاه می آمد و زمان تاخیر را در هتل بود و گرفتار اذیت نمی شد.
دلایل تاخیر، از نقص فنی تا تراکم پروازها
مدیر عامل هما در رابطه با علل تاخیر پروازها توضیح داد: بخشی از تاخیرها به علل فنی بود. با وجود این که لاستیک همه هواپیماها را پیش از عملیات نو کرده بودیم، اما به سبب فشردگی کار، در زمان عملیات نزدیک به ۱۰۰ تعویض لاستیک داشتیم. زمان تعویض لاستیک هم حدود ۴۵ دقیقه است و با امکانات موجود در فرودگاه ها، کار دشواری بود. یا سیستم های ترمز با درجه حرارتی که درگیر بودیم، سبب تاخیر می شد و این هم اجتناب ناپذیر است. برای مثال در زاهدان یکی از هواپیماهای ما به تعویض چهار لاستیک نیاز داشت که به فرودگاه امام آمد و چهار لاستیک آنرا عوض کردند و به سمت عربستان حرکت کرد.
فرزادی پور تصریح کرد: هر لاستیک یک عمر دارد که بر مبنای تعداد لندینگ، وضعیت باند و عوامل دیگر مستهلک می شود و این طبیعت کار است. وقتی پروازها بر مبنای برنامه عادی باشد، زمان برای آن تعیین می شود که تعویض لاستیک یا افزایش روغن و موارد فنی صورت گیرد، اما در برنامه ریزی حج با عنایت به تعداد هواپیما و محدودیت هایی که داریم، فاصله بین پروازها فشرده است و باید دقیق عمل نماییم که زمان را از دست ندهیم.
وی افزود: مبحث دیگری که سبب تاخیر شد، تراکم بیش از اندازه پروازها بود، از روز پنجم به بعد ورود عربستان و چند روز ابتدای خروج از عربستان، به سبب ازدحام با تاخیر مواجه بودیم. مبحث بعدی قطع سرویسهای اینترنتی در فرودگاه های مقصد در عربستان بود که مجبور شدیم مسافران را به صورت دستی چک نماییم. یکی دیگر از مشکلات، ضعف خدمات سرویس دهی عربستان بود که به سبب حجم زیاد پروازها، تاخیر را به ما تحمیل کرد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همینطور تصریح کرد: در خلال این پروازها، برپایه آخرین آمار ۴۷ نفر فوتی در عربستان داشتیم که جنازه ۲۲ نفر به ایران منتقل شدند و بقیه هم طبق پروتکل ها صورت خواهد گرفت و تعدادی هم با رضایت خانواده در عربستان دفن می شوند. ۱۷ بیمار هم بدحال بودند که آنها را به داخل کشور برگرداندیم.
عملیات برگشت حج، ۲۱ روز طول کشید
فرزادی پور با اشاره به اینکه عملیات رفت، ۳۰ روز و عملیات برگشت، ۲۱ روز طول کشید، اظهار داشت: ۳۰ درصد فشردگی ما در عملیات برگشت افزایش یافت. همینطور سال جاری با وجود همه محدودیت هایی که داشتیم، دو ایستگاه پروازی قشم و چابهار افزوده شد که زائرین اهل تسنن آنجا بودند و برای ما انگیزه شد که در سال آینده هم با تمام زحمتی که برای مجموعه دارد، ایستگاه های جدیدی اضافه نماییم. این اقدام سبب آرامش حجاجی شد که از این ایستگاه ها عازم شدند.
وی ضمن اشاره به ناوگان هوایی هما بیان نمود: نسبت به سالهای گذشته، عمر ناوگان ما بیشتر شده و هواپیماها قدیمی تر شدند و هرچه هواپیما قدیمی تر شود، احتیاج به مراقبت بیشتری دارند. با این حال، این میزان پرواز با بالاترین ایمنی انجام شد و انجام ۱۶۰۰ پرواز در این زمان نشان از سطح تخصصی فنی نیروهای ایران ایر دارد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در روزهای حج از یک فروند هواپیمای ایرلاین معراج استفاده کردیم، اظهار داشت: در روزهای حج از شش فروند روزانه تا ۲۲ پرواز در روز داشتیم و حدود ۱۱ فروند هواپیما درگیر بودند. با توجه به این حجم پرواز، ما کمترین کنسلی پروازهای خارجی را داشتیم و بعضی از پروازهای خارجی را هم به قشم ایر دادیم. شبکه پروازهای داخلی هم نه تنها کاهش نداشت، بلکه ۲۵ پرواز فوق العاده به مقصد مشهد، شیراز، و زاهدان داشتیم.
فرزادی پور در پاسخ به این که با عنایت به کمبود ناوگان موجود، چرا اقدامی برای اجاره هواپیما صورت نگرفت، بیان نمود: با هشت منبع خارجی که احتمال می دادیم به ما هواپیما دهند مذاکره کردیم، اما به سبب تحریم ها هیچ کدام موفق نشدند که مجوز بگیرند و با ما وارد معامله شوند.
وی در رابطه با پروازهای ایران به عربستان به جز ایام سفرهای حج، بیان نمود: هما تنها شرکتی است که عربستان موافقت نموده به این کشور پرواز انجام دهد، برای پروازهای عمره هم هماهنگی ها درحال انجام است؛ البته این هماهنگی ها به سازمان حج و زیارت هم بستگی دارد و در آن صورت یکی از مسیرهای جدی ما برای پرواز، عمره به عربستان خواهد بود.
نرخ بلیت اربعین تا یک هفته آینده مشخص می شود
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با پروازهای اربعین و نرخ بلیت های این ایام توضیح داد: علاقمندی همه ایرلاین هاست که پروازها بشکلی صورت گیرد که هم جلب رضایت مسافران را داشته باشد. احتمال می دهیم که قیمت در روزهای اربعین به صورت مصوب بوده و با دامنه باز نباشد؛ البته هنوز چیزی معلوم نیست و هرچه که سازمان اعلام نماید، ایران ایر هم تمکین می کنند.
فرزادی پور با اشاره به اینکه احیانا قیمت در هفته آینده قیمت مشخص شده و به صورت رسمی اعلام می شود، اضافه کرد: هما به سبب رسالتی که دارد، در این حوزه به صورت فعال عمل می کند و هفته گذشته ششمین جلسه هماهنگی پروازهای اربعین را انجام دادیم و پیشبینی می نماییم به صورت فعال تر از سال قبل حضور پیدا نماییم.
وی در رابطه با نحوه فروش بلیت ها هم توضیح داد: از آنجاییکه تجربه حضوری فروش سال قبل به خوبی انجام نشد، سال جاری با استفاده از امکانات سایت ایران ایر می خواهیم فروش ها را به صورت اینترنتی به فروش برسانیم و ۷۰ درصد فروش به صورت انفرادی فروش می رود و باقی برای هیات ها خواهد بود.
روزانه چهار پرواز فوق العاده به مشهد در ایام تاسوعا و عاشورا
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با بحث ایام تاسوعا و عاشورا، برنامه داریم از فردا روزی چهار پرواز فوق العاده به مشهد و شاید شیراز داشته باشیم که برای برخورداری از ظرفیت بالای تعدا مسافر، از هواپیمای ایرباس ۳۱۰ و ۳۸۰ برای انجام پروازهای مشهد استفاده نماییم که مردم از حداکثر ظرفیت بهره ببرند.
فرزادی پور تصریح کرد: مسافر برای ما عزیز است و بر مبنای نیاز اجتماعی به سفر، ظرفیتهای پرواز را پیشبینی می کنیم؛ البته در مورد پروازهای زیارتی برای ما به سبب علاقه ای که به آن داریم، اهمیت بیشتری برایمان دارد.
وی ضمن اشاره به لزوم توسعه ناوگان ایران ایر، در پاسخ به این که هما چه سهمی از ورود ۵۰ هواپیما به ایران دارد، اظهار نمود: در زمینه واردات سیاست ما هرچه بیشتر بهتر است. توسعه ناوگان هوایی، باید نقشه راه هر شرکت باشد و ایران ایر هم مستثنی نیست و امیدواریم بزودی شاهد تغییر ناوگان ایران ایر باشیم. توسعه هم از راه سرخط کردن هواپیماهای زمین گیر صورت می گیرد که اهمیت زیادی دارد و مبحث بعدی خرید است که به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.
هما هم از هواپیمای ایرانی در صورت تایید استانداردها، استفاده خواهد کرد
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اگر تکیه بر توان داخلی نباشد، امروز ۸۰ درصد از هواپیماهای ما زمین گیر است، اضافه کرد: ما بر دانش داخلی برای تعمیر و تولید برخی قطعات تکیه داریم. هواپیما ۱۰۰۰ قطعه دارد، ما برای استفاه از قطعاتی که در داخل تولید می شود ممنوعیت قانونی داریم که بخواهیم سراغ قطعه خارجی برویم، اگر قطعه ای استانداردهای لازم را پاس کرده باشد، هم به سبب ارزان تر بودن و به سبب این که باید به صنعت داخل کمک نماییم، از ظرفیتهای داخلی استفاده می نماییم.
فرزادی پور در پاسخ به این که آیا هما از هواپیماهای تولید داخلی برای ناوگان خود استفاده می نماید، اظهار داشت: هواپیما نمره اش یا ۱۰۰ است یا صفر؛ یعنی از نظر فنی یا قابلیت پرواز دارد یا ندارد و هواپیمای سیمرغ هم از این قاعده مستثنی نیست. هر محصولی که تولید شود باید تمام فرآیندهای تضمین کیفیت را پاس کند و آنگاه وارد چرخه عملیات شود؛ در آن صورت ما هیچ محدودیتی جهت استفاده از این محصولات نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص این که ایران ایر هم اکنون چه تعداد هواپیمای سرخط دارد، اظهار داشت: اگر هوایپمایی در طول ماه یک پرواز انجام دهد، فعال است؛ با این تعریف ما در ایران ایر حدود ۱۴ تا ۱۵ فروند هواپیمای سرخط داریم.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همینطور در پاسخ به این که برنامه ریزی برای واردات هواپیما در این شرکت تا آخر سال به چه صورت است، توضیح داد: پیشبینی می نماییم تا شش فروند هواپیما از هواپیماهای زمین گیر و با توان متخصصان داخلی وارد چرخه شود و اگر ما واردات قطعاتمان بموقع و در زمان مناسب صورت گیرد، این اتفاق خواهد افتاد.
فرزادی پور در رابطه با هواپیماهای ATR زمینگیر هم توضیح داد: در برنامه داریم که حدود پنج فروند این هواپیماها را سال جاری سر خط بیاوریم و وارد چرخه عملیات نماییم. این اقدام هم با توجه دانش فنی متخصصان داخلی صورت می گیرد.



1402/05/04
08:09:15
5.0 / 5
326
تگهای خبر: اینترنت , پرواز , توسعه , تولید
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است