ناترازی بنزین؛ بحرانی با چند راه حل_۱۴

جلوگیری از عوامل افزایش مصرف بنزین موثرتر از تحمیل هزینه به مردم

جلوگیری از عوامل افزایش مصرف بنزین موثرتر از تحمیل هزینه به مردم به گزارش کار و درآمد، یک کارشناس انرژی اظهار داشت: راهکارهای قیمتی بصورت طولانی مدت نمی تواند برای کاهش مصرف بنزین مفید فایده واقع شود بلکه جلوگیری از عوامل افزایش مصرف بنزین موثرتر از تحمیل هزینه به مردم است.



مرتضی عزتی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این که راهکارهای قیمتی بصورت طولانی مدت نمی تواند برای کاهش مصرف بنزین مثمر ثمر واقع شود، اظهار داشت: بطور واقع بینانه ناترازی بنزین برای مصرف داخل وجود ندارد و این که همیشه و همه جا اگر قیمت بنزین پیدا کند باتوجه به توانایی محدود مالی مردم و کم درآمد بودن مردم یک مقدار مصرف بنزین کم می شود.
وی افزود: نکته ای که باید در نظر داشت آنکه مساله اصلی که سبب بالا بودن مصرف سوخت خودرو در ایران شده است بسیار مهم تر از راه حل قیمتی است برای اینکه تا زمانیکه آنها درست نشوند راه حل قیمتی جوابگو نیست و بعد از مدتی مجدداً مصرف افزایش می یابد برای اینکه مردم به قیمت جدید عادت می کنند و مصرف بنزین به سرعت بالا می رود و وضعیت همین امروز را پیش رو داریم.
عزتی اشاره کرد: عوامل زیادی وجود دارد که بر چگونگی مصرف بنزین تأثیر گذار است؛ خودروی ما مصرف بسیار بالایی دارد، معابر استاندارد لازم را ندارند و سبب بالا رفتن سوخت خودرو می شوند، حمل و نقل عمومی به اندازه ای نیست که مردم بتوانند آنرا جایگزین خودرو های شخصی خود کنند، حمل و نقل داخل شهری و برون شهری نیز گرفتار مشکل هستند و اینطور نیست که ما به مردم بگوییم خودروی شخصی مصرف نکنید و جایگزین داشته باشد.
این کارشناس اقتصادی افزود: بسیاری از این موارد جایگزین ندارند و اگر جایگزینی باشد با مشقت بسیار مجبور به استفاده از ای جایگزین هستند و این مساله به مفهوم رفاه بیشتر نیست بلکه فشار بیشتری را به مردم وارد میکند به عنوان مثال حمل و نقل هوایی به اندازه کافی وجود ندارد، حمل و نقل بین شهری ریلی وجود ندارد اگر هم داریم بسیار ناچیز و با سرعت پایین است، متأسفانه سوخت مصرفی با استاندارد بالا نیست و منجر به استفاده بیشتر می شود، همین طور خیلی از خودرو های ما فرسوده می باشند وو دو تا سه برابر مصرف استاندارد دنیا را دارند.
به گفته عزتی به جز عواملی که گفته شد خیلی از سیاست های جاری مانند تعطیلات متوالی که منجر به خروج از شهرها می شود منجر به بالا رفتن مصرف می شود و در صورتیکه این تعطیلات نباشد و سفرها متمرکز باشد کاهش مصرف را بدنبال دارد که مقصر آن سیاست گذار است و مردم گناهی ندارند که این هزینه ها به آنها تحمیل می شود
وی در خاتمه افزود: اگر عوامل درست شود و هدف واقعاً کاهش مصرف باشد مصرف ما به کمتر نصف امروز می رسد ضمن آنکه متأسفانه قاچاق بنزین را در آمار مصرف مردم در نظر می گیرند به عنون مثال می گویند ۲۰۰ میلیون لیتر در روز سوخت خودرو مصرف می شود که آمارهای غیر رسمی نشان میدهد بالاتر از ۲۰ میلیون لیتر در روز قاچاق سوخت وجود دارد ۲۰ میلیون را کم نماییم می شود ۱۰ درصد سوخت کشور که اگر از این عوامل جلوگیری شود و کنترل شود بسیار مؤثر تر از تحمیل هزینه به مردم است.

1403/06/24
12:39:21
5.0 / 5
42
تگهای خبر: اقتصاد , حمل و نقل , درآمد
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است