به گزارش كار و درآمد به نقل از مهر، یكی از مهمترین عوامل بیكاری، بی مهارتی برخی جوانان برای ورود به بازار كار است؛ هر چند بطور قطع در سیاست های نادرست اشتغالزایی و حتی غفلت دولت ها از تولید تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی كار تردیدی وجود ندارد اما در طرف دیگر ماجرا كامل واضح است كه خیلی از «جوانان در سن كار» هیچ مهارتی برای ورود به بازار كار ندارند. این یك واقعیت است كه «باید با مهارت آموزی بیكاری را مهار كرد» در حالی كه بر مبنای آمارهای عرضه شده از جانب مسئولان بخش قابل توجهی از جوانان جویای كار برای اشتغال در هیچ حرفه ای مهارت ندارند؛ مبحث نگران كننده ای كه در این خصوص وجود دارد این است كه امروز ۳۷ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی كشور در میان جمعیت بیكار كشور قرار دارند. نكته قابل تامل دیگر اینكه، هم اكنون خیلی از فارغ التحصیلان دانشگاهی به رغم تحصیلات آموزش عالی به علت ضعف در نظام آموزشی كشور از درد بی مهارتی رنج می برند و هیچ حرفه ای را برای ورود به بازار كار ندارند. با این حال بی گمان فارغ از ناتوانی دولت های مختلف در پیش بینی و اتخاذ سیاست های مقابله با بحران بیكاری، اما در سوی دیگر بی مهارتی بعنوان یكی از عوامل فردی در افزایش نرخ بیكاری را نمی توان نادیده گرفت. در این میان طی این سال ها برای اشتغالزایی و كاهش جمعیت بیكار، از عوامل مختلف تاثیر گذار همچون رشد اقتصادی، سرمایه گذاری، نرخ بهره وری و غیره سخن گفته می گردد اما كمتر مسئولی به مبحث تقویت و ارتقای سطح مهارت فردی جوانان برای ورود به بازار كار اشاره می كند، حال آنكه سهم بودجه ناچیز سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور بعنوان نهاد متولی عرضه آموزش های مهارتی مورد نیاز بازار كار به جوانان قابل تامل است. بررسی اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور در لایحه بودجه ۹۷ نشان داده است بودجه این سازمان برای سال آینده ۷۵۹ میلیارد و ۳۶۴ میلیون تومان پیش بینی شده كه فقط ۱. ۳ درصد از بودجه سایر دستگاه های آموزشی كشور را به خود اختصاص می دهد. در عین حال یكی از چالش های مهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور با دارا بودن ۷۰۰ آموزشگاه دولتی تحت پوشش و حدود ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد تحت نظارت، استفاده از تجهیزات فرسوده و گاها از رده خارج آموزشگاه ها است كه كیفیت سطح عرضه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز روز مهارت آموزان را كاهش داده است. ضعف در تكنولوژی و تجهیزات فرسوده نه تنها در كاهش كیفیت آموزش های مهارتی برای ورود به بازار كار، بلكه در كاهش انگیزه جوانان در مسابقات جهانی مهارت كه ۲ سال یكبار با حضور مهارت آموزان برگزیده كشورهای مطرح دنیا برگزار می شود، اثرات منفی روانی دارد. همینطور عدم دسترسی مهارت آموزان به دستگاه ها و ماشین آلات پیشرفته صنعتی و آموزشی سبب شده كه در خیلی از رشته های آزمونی در مسابقات جهانی، تیم مهارتی ایران عملا حرفی برای گفتن نداشته باشد كه این كاستی ها خصوصا در رشته هایی نظیر مكانیك خودرو كه مستقیما با تجهیزات سنگین وگران قیمت سروكاردارند بیشتراحساس می گردد. اما در حالی ضعف تكنولوژی و تجهیزات فرسوده، سالها پیش روی سازمان آموزش فنی و حرفه ای قرار دارد كه در بودجه سال آینده اعتبارات مربوط به تامین و به روز رسانی تجهیزات كارگاهی آموزشگاه های فنی و حرفه ای تحت عنوان بودجه تملك دارایی های سرمایه ای این سازمان با كاهش ۹. ۵ میلیاردی معادل ۱۹. ۳۵ درصد از ۴۹ میلیارد و ۳۴۲ میلیون مصوب سال ۹۶، در لایحه بودجه سال آینده به ۳۹ میلیارد و ۷۹۴ میلیون تومان كاهش پیدا كرده است. بر مبنای این گزارش، هر چند مشكلات كلان اقتصاد كشور اشتغالزایی را با مشكل مواجه كرده اما اگر دولت به مبحث مهارت آموزی و اعتبارات این بخش توجه كند می تواند به بخشی از بحران بیكاری فائق آید؛ ازاین رو انتظار می رود مجلس شورای اسلامی در بودجه پیشنهادی دولت برای این سازمان تجدید نظر كند.