حمایت دولت هلند از طرح ارتقاء ایمنی سیستم حمل و نقل پژوهشگر ایرانی كار و درآمد: باتوجه به تحولات سریع فناوری در حوزه حمل و نقل، پژوهشگر ایرانی دانشگاه توئینته هلند با اجرای پروژه تحقیقاتی در زمینه ˮارتقاء ایمنی سیستم ها در حوزه حمل و نقل ریلیˮ استانداردهایی را در این عرصه عرضه نموده و این پروژه از طرف كشور هلند بعنوان طرح برتر مورد حمایت قرار گرفته است، ضمن آنكه موضوع ایمنی سیستم ها در برنامه درسی دانشگاه ها نیز وارد شده است. محمدرضا رجبعلی نژاد، استادیار دانشگاه صنعتی توئینته هلند و مجری طرح ایمنی سیستم ها در گفت و گو با ایسنا، زمینه تحقیقات خودرا ایمنی سیستم عنوان نمود و اظهار داشت: تحقیقات من بر ایمنی راه آهن هلند متمركز است. رجبعلی نژاد با اشاره به اینكه هلند كشور بزرگی است و بدین جهت در این كشور حمل و نقل ریلی بسیار با اهمیت می باشد، افزود: خط راه آهن آمستردام تا پاریس به مدت دو ساعت و ۳۰ دقیقه با سرعت ۳۵۰ كیلومتر در ساعت طی می شود. در این راه حمل و نقل ریلی مقرون به صرفه تر است و مردم بیشتر از آن استقبال می كنند. وی افزود: هر كشوری سیستم خاص ایمنی و حمل و نقل دارد و دراین زمینه استاندارد خاصی را می پذیرد تا اگر قطاری از كشورهای مختلف می گذرد، راننده قطار بتواند با حفظ استانداردهای ایمنی، مسیر را طی نماید. مجری طرح، استاندارد ایمنی قطارها را "Europian Rail Traffic Management System" یا ERTMS دانست و اظهار داشت: این استاندارد فاصله میان قطارها را كمتر می كند و اهتمام دارد با بهره وری و ایمنی بالاتر ظرفیت حمل و نقل را ارتقا دهد، ضمن آنكه تمامی كشورها با حداقل استانداردها بتوانند به صورت مشترك از سرویس های خطوط راه آهن بهره ببرند. وی این استاندارد را نمونه ای از مبحث ایمنی سیستم دانست و اظهار نمود: در صنایع دیگری مانند صنایع هواپیمایی، موضوع ایمنی سیستم بسیار سازمان یافته تر اجرایی می شود. رجبعلی نژاد با تاكید بر اینكه با گسترده تر شدن سیستم های حمل و نقل، موضوع ایمنی سیستم حوزه های مختلف بیشتر به یكدیگر نزدیك می شوند، تصریح كرد: مفهومی در این عرصه وجود دارد كه برمبنای آن از زمانی كه فرد از منزل خارج می شود، باید بتواند از ایستگاه اتوبوس به ایستگاه قطار برود و از آن به سایر مراكز منتقل شود و بر این اساس سیستم های حمل و نقل شهری به یكدیگر متصل است. وی با تاكید بر لزوم توجه به اهمیت ایمنی در این سیستم یكپارچه حمل و نقل، اظهار داشت: دراین زمینه اینكه تصور شود ایمنی یكی از سیستم های حمل و نقل، ایمنی سایر سیستم ها را تضمین می نماید، اشتباه است؛ چونكه وقتی دو سیستم با یكدیگر تركیب می شوند، پیچیدگی های خاصی دارند؛ بدین جهت لازم است تا بر موضوع ایمنی بیشتر تمركز شود. این محقق با اشاره به مطالعات انجام شده دراین زمینه، توضیح داد: منظور از ایمنی این است كه ایمنی لازم را برای مسافر و اپراتورهای سیستم های حمل و نقل فراهم آورد. ضمن آنكه ایمنی باید در كنار قابل اطمینان بودن، در دسترس باشد و ظرفیت لازم را داشته باشد؛ بر این اساس اگر سیستم حمل و نقلی حتی اگر ظرفیت مناسبی نداشته باشد، طبق استانداردها، ایمنی سیستم قابل قبول نیست. مجری طرح با اشاره به اینكه پروژه هایی كه اجرایی شده، از جانب دانشگاه صنعتی توئنته تعریف كردم كه با همكاری NS (راه آهن هلند) اجرایی شد، اشاره كرد: هدف اصلی این پروژه این است كه وقتی یكپارچه سازی انجام می شود و سیستم مشترك حمل و نقل با سایر كشورهای اطراف اجرایی می شود، ایمنی سیستم حمل و نقل تامین گردد و این موضوعی است كه ما در این پروژه بر روی آن تحقیق می نماییم. وی تصریح كرد: این پروژه در این دانشگاه بعنوان پروژه مهم انتخاب شده است؛ چونكه فناوری هایی چون خورشیدی و خودرو های برقی به سرعت در حال پیشرفت است و اگر بخواهیم تكنولوژی های جدید را به سیستم های فعلی اضافه نماییم، موضوع حفظ ایمنی سیستم ها بسیار حائز اهمیت می باشد و این موضوعی است كه در این تحقیقات به آن پرداخته می شود. رجبعلی نژاد، به توسعه خودرو های برقی در كشورهای مختلف اشاره نمود و با تاكید بر اینكه دیر یا زود این فناوری در ایران نیز توسعه می یابد، افزود: هم اكنون پمپ بنزین های زیادی در سطح شهرها گسترده شده است و با توسعه خودرو های برقی نیاز است تا شارژرهای مورد نیاز این خودرو ها نیز به پمپ بنزین ها اضافه شود كه این امر همواره با چالش های ایمنی هم راه است. رجبعلی نژاد افزود: بر این اساس هدف ما از اجرای پروژه "ایمنی سیستم های حمل و نقل" این است كه چگونه سیستم دارای ضریب اطمینان لازم، ظرفیت مناسب و ایمنی كافی باشد. این محقق دانشگاه توئیته هلند با اشار به تغییرات مداوم در سیستم های حمل و نقل، تصریح كرد: معمولا خطوط راه آهن از قدمت زیادی برخوردارست و زمانی كه می خواهیم قطارهای پیشرفته را در كنار قطارهای قدیمی به كار بگیریم، موضوع ایمنی بسیار پیچیده میشود و در صورتیكه از تركیبات سیستم های جدید با قدیم غفلت شود، منجر به سانحه خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش كه ایمنی سیستم ها باتوجه به پروتكل ها و استانداردهای موجود چگونه تغییر می یابد، توضیح داد: ما در این پروژه نه تنها مبنا را بر این گذاشته بودیم كه از پروتكل های ایمنی موجود استفاده نمائیم، بلكه از استانداردهای مختلف ایمنی و استانداردهایی چون ایزو بهره ببریم. این محقق با اشاره به اینكه تابحال به این توجه می شد كه ماشین آلات باید در زمان كاركرد ایمن باشد، اضافه كرد: برای این امر استاندارد ایزو ۱۲۱۰۰ تدوین شد و علاوه بر آن استانداردهای جزئی تری نیز ارائه شد، مثلا درباب طراحی كالاهای خانگی موارد را درباره میزان صدای آن و سایر عملكردها، ارائه می دهد. در صورتیكه اگر قرار باشد كالاها و ماشین آلات به صورت اتوماتیك عمل كنند، استانداردهای دیگری نیاز است؛ بدین جهت ما تابحال برمبنای پروتكل های استاندارد، ایمنی را تعریف می كردیم. رجبعلی نژاد با اشاره به ایرادات استانداردهای ارائه شده، اشاره كرد: معمولا تدوین و ارائه استانداردها چهار تا پنج سال بطور می انجامد و پس از این مدت مورد ارزیابی قرار می گیرند و در صورتیكه ۷۰ درصد از متخصصان كشورهای مختلف به استانداردهای تدوین شده رای مثبت دهند، استاندارد پذیرفته می شود، در غیر این صورت نیاز به بررسی دوباره دارد. وی در عین حال با تاكید بر اینكه فناوری به سرعت در حال پیشرفت و تغییر است، اظهار نمود: بر این اساس معمولا سرعت استانداردها با توسعه فناوری همخوانی ندارند و این امر چالش های ایمنی را ایجاد می كند؛ چونكه پژوهشگران معمولا فناوری هایی را طراحی می كنند كه از استاندارد جلوتر است. استادیار دانشگاه هلند افزود: بر این اساس اگر می خواهیم فناوری ها ایمن شوند، باید جلوتر از استانداردها حركت كنیم؛ البته استانداردها، خطوط كلی هر حوزه ای را تعیین كرده اند، ولی اینها به جهت اینكه بتوان با پیشرفت فناوری، ایمنی را ایجاد كرد، كافی نیست. وی افزود: رفع این چالش در بیشتر كشورهای اروپایی روز به روز مسؤولیت طراحان را سنگین تر كرده اند. در گذشته كافی بود كه طراحان برمبنای استانداردها مبادرت به طراحی نمایند، ولی امروزه مسؤولیت را به سمت طراحان می كشانند و به آنها اعلام شده كه باید با استانداردها حركت كنند، ولی باز هم در مقابل ایمنی كاربران مسؤول هستند. رجبعلی نژاد، ایمنی سیستم ها را یكی از چالش های جوامع امروز بشری عنوان نمود و افزود: پروژه ایمنی سیستم ها یك طرح تحقیقاتی پنج ساله است. وی با اشاره به اینكه از یافته های این مطالعات تغییراتی در استانداردهای سیستم بوجود آمد، تصریح كرد: نخستین تغییر به وجود آمده افزایش اهمیت موضوع ایمنی سیستم ها است، ضمن آنكه شاهد ورود موضوع ایمنی سیستم ها در برنامه درسی دانشگاه ها هستیم. منبع: كار و درآمد 1398/10/23 14:13:41 5.0 / 5 4456 تگهای خبر: تكنولوژی , توسعه , حمل و نقل , سازمان این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط قیمت و هزینه لیزر فوتونا بررسی مشکلات حمل و نقل ریلی در کمیسیون اصل نود مبحث ۱۹، پنجره ای به سوی کاهش ناترازی عرضه یک سبد حمایتی از کشاورزان ضروریست نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۵