حوزه حمل ونقل در سال ۱۴۰۱، از راه اندازی فهرست انتظار در مسیرهای پرتقاضا تا افزایش قیمت بلیت اتوبوس کار و درآمد: راه اندازی فهرست انتظار ناوگان جاده ای در مسیرهای پرتقاضا، اختصاص بودجه برای اصلاح نقاط حادثه خیز و افزایش 25 درصدی قیمت بلیت اتوبوس با وجود تاکید وزیر راه بر ثابت ماندن همه نرخها برای نوروز، از مهم ترین رویدادهای حوزه حمل و نقل جاده ای در سال 1401 بود. به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، حوزه حمل و نقل جاده ای در سالی که گذشت، از اخبار خاص خود برخوردار بود. یکی از این اخبار، اختصاص بخش عمده ای از سهم زوار اربعین به جاده ها بود؛ در صورتیکه سفر به کربلای معلی در سالهای قبل به سبب کرونا محدود شده بود، سال ۱۴۰۱ و با فروکش کردن کرونا، بار دیگر خیلی عظیمی از زوار به کربلا رفتند و بخش زیادی از این جمعیت هم روش زمینی را برای این مسیر انتخاب کردند که قسمتی از این سفرها بصورت استفاده از حمل و نقل عمومی و بخشی بصورت استفاده از خودرو های شخصی بود. بدین جهت برای ایام اربعین ۱۴۰۱، شرایط برای اعزام پنج میلیون زائر پیش بینی شده بود که از این میان بگفته رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، ۳۵ درصد از زوار با حمل و نقل عمومی جاده ای به عتبات مشرف شوند. عزمی برای اصلاح نقاط حادثه خیز همین طور یکی دیگر از مواردی که به حمل و نقل جاده ای مربوط می شود، نقاط حادثه خیز است که به تصادفات می انجامد، بدین جهت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، اعتبار جرایم رانندگی به ۵۰۰ میلیارد بالا رفته که از این مقدار افزایش، ۱۵۰ میلیارد تومان، به وزارت راه و شهرسازی جهت اصلاح راه های روستایی و معابر در نقاط حادثه خیز شهرها و روستاهای مناطق مرزی مربوط است. البته بنظر می رسد برای اصلاح نقاط حادثه خیز، اعتباری بیش از این نیاز است؛ کمااینکه مجید صباغ زاده - مدیرکل دفتر علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای- گفته بود که برای این کار تا سال ۱۴۰۰ به بودجه ای ۵۰۰۰ میلیاردی نیاز بود که باتوجه به تورم و افزایش نرخها این عدد برای سال جاری و ۱۴۰۲ بیشتر خواهد شد و ممکنست به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم برسد. بدین سبب رقمی که در بودجه نظر گرفته شده، هرچند برخی از نقاط را پوشش خواهد داد اما اعتبار بیشتری مورد نیاز است. راه اندازی فهرست انتظار ناوگان جاده ای یکی از اقدامات سازمان حمل و نقل جاده ای در سالی که گذشت، راه اندازی فهرست انتظار ناوگان جاده ای در مسیرهای پرتقاضا بود تا بدین ترتیب هموطنان با ثبت نام در این سامانه در صورت نبود اتوبوس، در اولویت سفر با خدمات فوق العاده قرار خواهند گرفت. در این میان کمبود بلیت اتوبوس در مقاطع مختلف زمانی، انتقاداتی را هم بدنبال داشت؛ یکی از دوره های کمبود اتوبوس مربوط به همزمانی با عملیات اربعین و سفرهای تابستانی بود که بلیت اتوبوس بین شهری را کمیاب کرده بود و در عین حال در ایام پایانی سال هم بواسطه سفرهای نوروزی بود که کمبود بلیت بار دیگر آشکار شد. افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس درعین حال بااینکه مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- تاکید کرده بود که قیمت هیچ یکی از وسایل حمل و نقل برای نوروز ۱۴۰۲ افزایش نمی یابد، اما در نهایت در ایام پایانی اسفند بود که اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری اعلام نمود قیمت بلیت اتوبوس ۲۵ درصد افزایش می یابد تا این وعده وزارت راه و سازمان راهداری محقق نشود. احمدرضا عامری - رئیس اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری- درباره ی این تصمیم اینطور توضیح داد: تعمیرات اتوبوس بسیار بالا رفته و قطعات اتوبوس هم هزینه های ارزی دارند و قیمت ارز هم در چند ماه گذشته بالا رفته است و این هزینه ها با قیمت بلیت همخوانی ندارد. با توجه به این کف افزایش بلیت اتوبوس ۲۵ درصد بود که ما هم با وجود یک سر خالی بودن همان را اعمال کردیم؛ در روزهای نوروز همیشه افزایش ۲۵ درصدی را برای اتوبوس های سرخالی داشتیم و چیزی جدیدی نیست، آن هم در شرایطی که تورم و گرانی به این صورت نبود. 1402/01/12 19:39:45 5.0 / 5 488 تگهای خبر: اتحادیه , تعاونی , توسعه , حمل و نقل این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط انواع قفسه های انبار و فروشگاهی آزادباش ورود برنج های خارجی و پایان روزهای طلایی برنجکاران دولت هم اکنون بحثی بر افزایش قیمت بنزین ندارد ممنوعیتی برای صادرات پسته ایران به اروپا ایجادنشده است نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۱