مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد رشد ۸ درصدی تجارت دریابرد نسبت به سال گذشته به گزارش کار و درآمد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: تجارت دریابرد در سال ۱۴۰۲، نسبت به ۱۴۰۱، با ۱۹۵ میلیون تن تجارت دریابرد، هشت درصد رشد داشته است. به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، علی اکبر صفایی ضمن اشاره به ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور بیان نمود: در رابطه با توسعه دریامحور چند سال کار کارشناسی در سطح کشور انجام شد و در نهایت از جانب مقام معظم رهبری که ایده اولیه را هم داده بودند، تکمیل و ابلاغ گردید. بمحض ابلاغ، رئیس جمهور به معاون اول دستور دادند که برنامه اجرایی سازی این سیاست ها تدوین شود؛ آقای مخبر هم خیلی سریع کارگروهی تشکیل دادند و کار شروع شد. وی با اشاره به اینکه ابلاغ سیاست های توسعه دریامحور نقطه عطفی در حوزه دریایی کشور است، اظهار داشت: مجموعه دولت و هر مجموعه ای که به شکلی با سیاست های اقتصاد دریا ارتباط داشتند، هم بخش های خصوصی که در حوزه فعالیتهای در رابطه با دریا مشغول هستند و هم جامعه نخبگانی در حوزه دریا، هم انجمن ها و کارگروه های دریایی، در جلسات مشترکی، نظراتشان دریافت شد. در مجموع این نظرات به سند اجرایی سازی تبدیل گشته که به هیئت دولت رفته و منتظر تصویب این سند هستیم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه دریایی بیان نمود: دولت سیزدهم در حوزه دریایی دو رویکرد کلی داشته؛ خیلی از فعالیتهای دریایی و وابسته در حوزه بین الملل است. تجارت دریابرد در کشور، باید به حمل و نقل دریایی بین المللی خدمات عرضه کند، ازاین رو بعضی از تکالیف ما اینست اقداماتی انجام دهیم که همزمان با رشد فعالیتهای دریایی در سطح بین المل، رشد دریابرد داخلی را هم داشته باشیم. در سال ۱۴۰۲، ۱۹۵ میلیون تن تجارت دریابرد انجام شد صفایی افزود: در حوزه ملی هم باید در مورد اشتغال و اقتصاد فعالیتهایی انجام دهیم که هم در سواحل شغل ایجاد نماییم و نه تنها مردم استانهای ساحلی بلکه از سایر استان ها هم در استان ساحلی حضور داشته باشند. خبر خوب این که رشد دریابرد ما در سال ۱۴۰۲، نسبت به ۱۴۰۱، با ۱۹۵ میلیون تن تجارت دریابرد، هشت درصد رشد داشته است. این مورد نشان دهنده اینست که بحث تولید و رشد اقتصادی کشور رشد مطلوبی بوده که سبب شده تجارت دریابرد ما هم رشد داشته باشد. وی اظهار نمود: از آغاز دولت سیزدهم در بحث اجرایی، اتفاقات بسیار زیادی در حوزه دریایی رخ داده و در دو بعد بین المللی و ملی، پروژه های اجرایی زیادی تعریف شده است. زمانیکه دولت سیزدهم شروع به کار کرد، با وجود جنگ اکراین و روسیه، ۲۷ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شد. مجموعه تجهیزات دریایی و بندری آن زمان، توان پاسخگویی به این ظرفیت را نداشت؛ اما بیشتر از ۱۰ فروند تجهیزات مکنده غلات توسط بخش خصوص و با اعتماد به دولت واگذار شد. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به همین منوال پروژه های زیادی از جانب سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری افتتاح شده و به بهره برداری رسیده است. همچون سیلوی غلات. پیش از این کالای اساسی مردم عموما در انبارهای روباز یا سربسته تخلیه و بارگیری می شد، اما امروز بیشتر از یک میلیون تن سیلوی غلات توسط بخش خصوصی در بنادر کشور ساخته شده و بیشتر از یک میلیون تن در دست ساخت است. صفایی با تکیه بر نقش بخش خصوصی در سرمایه گذاری های دریایی بیان نمود: بخش خصوصی وقتی سرمایه اش را به حوزه ای تزریق می کند یعنی آن فعالیت خوب عمل کرده، فضای کسب وکارش مناسب می باشد و سوددهی دارد. با تلاش همکاران ما در سازمان بنادر، بیشتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان قرارداد بخش خصوصی در روز حمل و نقل به امضا رسید که اقدامات اجرایی آن در حال انجام می باشد. وی افزود: بخش خصوصی در حوزه سیلوی غلات، مخازن روغن نباتی، ترمینال های کانتینری و ترمینال کالاهای فله سرمایه گذاری های زیادی کرده که بخش عمده ای در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده و بخشی حالا درحال ساخت است. برای مثال در بندر امام خمینی (ره) دو سیلوی بزرگ مکانیزه غلات قرار گرفته است که بدین ترتیب کالا به صورت مستقیم از کشتی تخلیه شده و بارگیری صورت می گیرد و به دست مردم می رسد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اشاره به اقداماتی که در حوزه فضای کسب و کار و کارهای زیربنایی انجام شده، بیان نمود: شرکت هایی که فعالیت دریایی انجام می دهند، رسته های مختلفی دارند؛ تا هم اکنون ۱۲ رستهب یشتر نداشتیم و مجوزهایی که برای این رسته ها صادر می شد بسیار دشوار بود که ممکن بود یک نفر پس از سالهای طولانی فعالیت در حوزه کسب و کار دریایی، بتواند یک شرکت کشتیرانی یا بندری ایجاد نماید. ما این فضای کسب وکاری را تغییر دادیم و فرایند دریافت مجوز را ساده کردیم. صفایی افزود: همینطور رسته فعالیتهای دریایی را به ۳۱ عدد افزایش دادیم و الان در شورایعالی ترابری هم تصویب شده است و در برنامه وزارت اقتصاد برای تصویب قرار دارد تا فضای کسب و کار بهبود پیدا کند. هرچه سریعتر این مورد تصویب شود، کسب و کار دریایی هم بسیار گسترده خواهد شد و مردم به سهولت به این فضا وارد خواهند شد. وی ضمن اشاره به توسعه سواحل جنوبی کشور همچون سواحل مکران توضیح داد: در سواحل مکران پروژه ای در طول ۱۵ سال قبل کار شده، فاز اول این پروژه بندر چابهار است که کارهایش انجام شده و فقط تجهیزات خاص بندری باقی مانده است که کالا را از کشتی های کانتینری تخلیه و بارگیری می کند. در فضای کسب و کار بندر چابهار، سرویسهای مستقیم از چین وهند به چابهار داریم. بخش عمده ای از کالاها به بندر چابهار وارد شده و گاها از چابهار هم به بعضی از بنادر کوچک ما منتقل می شود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانودی با اشاره به اینکه کسب و کار بندر چابهار رونق پیدا کرده است، اضافه کرد: هم اکنون عملکرد بندر چابهار بیشتر از چهار میلیون تن است. در حالیکه پیش از این حدود ۱.۵ میلیون تن بود. طبق دستور وزیر راه و شهرسازی هم بنا شده فاز دوم بندر چابهار راه اندازی شود. باآنکه دولت می توانست برای فاز دوم سرمایه گذاری کند اما باز هم با فراهم کردن زیرساخت ها و اعتماد به بخش خصوصی، با دو شرکت بزرگ مذاکره کردیم و به توافق هایی رسیدیم. صفایی افزود: مجموعه ای از شرکتهای خارجی هم در این کنسرسیوم برای فاز دو بندر چابهار خواهند بود تا فاز دو بندر چابهار را هم به نتیجه برسانیم. همینطور خرید تجهیزات بندری برای بندر چابهار هم در دست اقدام داریم؛ قرارداد با مجموعه هندی ها هم که سال ها طول کشیده بود، تمام شده و منتظریم مقامات هندی به ایران بیایند و این قرارداد امضا شود. منبع: karodaramad.ir 1402/11/20 15:39:44 5.0 / 5 452 تگهای خبر: اشتغال , اقتصاد , توسعه , تولید این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط دنبال ایجاد تعادل میان رشد اقتصادی و کنترل تورم هستیم ممنوعیتی برای صادرات پسته ایران به اروپا ایجادنشده است گالوانیزاسیون یا گالوانیزه کردن چیست؟ بودجه 1404 زیر ذره بین کارشناسان نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۴