یك كارشناس حمل و نقل در گفت وگو با كار و درآمد:

ایران در توسعه مسیر شرقی کریدور شمال - جنوب نقش کلیدی دارد

ایران در توسعه مسیر شرقی کریدور شمال - جنوب نقش کلیدی دارد به گزارش کار و درآمد، یک کارشناس حمل و نقل اظهار داشت: با رشد ترانزیت از شاخه شرقی و شاخه میانی کریدور شمال به جنوب بی گمان ایران نیز از این بازار سهم چشم گیری کسب خواهدنمود.



به گزارش کار و درآمد به نقل از مهر، طی ماه های اخیر کشورهای روسیه، قزاقستان، ایران و ترکمنستان نقشه راه توسعه همزمان پتانسیل مسیر شرقی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب (INSTC) طی سالهای ۲۰۲۴ - ۲۰۲۵ را امضا کردند و اجرای این سند امکان افزایش توان عملیاتی کریدور را به ۱۵ میلیون تن در سال تا سال ۲۰۲۷ و به ۲۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ می رساند.
همچنین بنا بر اعلام وزیر حمل و نقل کشور قزاقستان، این کشور در نظر دارد به مشارکت فعال خود در توسعه شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ادامه دهد که بالاترین پتانسیل رشد جریان محموله را تا سال ۲۰۳۰ دارد و بنظر می رسد امن ترین در کوتاه ترین مسیر ترانزیت به اقیانوس هند است، بدین سبب لازم است عملیات اجرائی نقشه راه امضا شده در حوزه توسعه همزمان پتانسیل مسیر شرقی کریدور شمال - جنوب از قلمرو قزاقستان، روسیه، ترکمنستان و ایران شروع شود.
این سند در نخستین مجمع تجارت و صادرات حمل و نقل شمال- جنوب در آکتائو قزاقستان به امضا رسید و این مجمع به عنوان بستری برای بحث در مورد موضوعات موضوعی در رابطه با توسعه راه آهن، بزرگراه ها و بنادر با مشارکت بازیگران اصلی در کریدور حمل و نقل شمال - جنوب عمل می کند.
از ظرفیت شاخه شرقی کریدور شمال - جنوب در ایران باید بهره مند شد
در این راستا سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش ایران در توسعه شاخه شرقی کریدور شمال - جنوب، اظهار داشت: موافقت نامه بین المللی کریدور شمال-جنوب در سال ۲۰۰۰ میلادی بین ایران، هند و روسیه توافق شده که تبادل بار بین کشورهای اروپایی، روسیه و هند از مسیر ایران صورت گیرد و پس از آن تعدادی از کشورهای منطقه به این توافق کریدوری ملحق شدند اما فعالیت ترابری شایان توجهی رخ نداد در صورتیکه بارهای ترانزیتی بالقوه ای که برای عبور از کریدور شمال - جنوب وجود دارد، بسیار بالاست و به طور معمول بوسیله دریای سیاه و کانال سوئز حمل می شوند. در سه سال اخیر برای فعال شدن این کریدور راهبردی مذاکراتی با کشور روسیه، هند، کشورهای آسیای میانه و قفقاز انجام شده و تا حدودی به توفیق نسبی رسیده است.
وی با اشاره به توافق اخیر چهارجانبه بین روسیه، قزاقستان، ایران و ترکمنستان برای توسعه ترابری در شاخه شرقی و میانی کریدور شمال - جنوب، اضافه کرد: مسیر شرقی و غربی کریدور شمال - جنوب به نسبت دریای خزر سنجیده می شود و توافق چهارجانبه بین کشورها در حقیقت یک نقشه راه (Road map) است، برای اینکه اقدامات مربوط به هر کشور یا کشورها مشخص خواهد شد و فعالیت ترابری ترانزیت بین کشورهای ذکر شده، سبب افزایش درآِمد برای کشورهای مسیر و تسهیل صادرات و واردات خواهد شد.
ناصریان افزود: البته در سالهای اولیه که موافقت نامه کریدور شمال - جنوب منعقد گردید، زیرساخت های مناسبی وجود نداشت اما طرح راه آهن مطلوبی در شرق دریای خزر توسط کشور قزاقستان و ترکمنستان راه اندازی شد که امتداد این خط ریلی در ایران از اینچه برون تا گرگان است و در منطقه گرگان به شبکه راه آهن ایران متصل شد. طول این خط ریلی در کشور ما از اینچه برون تا گرگان حدود ۸۰ کیلومتر است که امتداد آن حدود ۶۵۰ کیلومتر در کشورهای قزاقستان و ترکمنستان تولید شده و حدود دهسال قبل افتتاح شده است.
این کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: در کشورهای قزاقستان و ترکمنستان سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه زیربناهای ریلی انجام شده تا شاخه شرقی کریدور شمال - جنوب فعال شود اما تا حالا فعالیت ترانزیتی این خط ریلی همانطور که گفته شد نسبت به امکانات بالقوه ای که دارد، اندک است. به همین علت هر چهار کشور قصد افزایش ترابری در این راه را دارند.
وی افزود: بر طبق این توافق نامه بنا شد، نمایندگان راه آهن های کشورها جلسات مستمری در حوزه شاخه شرقی کریدور شمال - جنوب و شاخه میانی برگزار کنند. منظور از شاخه میانی مسیر ترابری از روسیه یا قزاقستان به بنادر شمالی ایران بوسیله حمل دریایی در دریای خزر است. مطابق توافق نامه چهارجانبه در جلسات بین نمایندگان راه آهن هر چهار کشور وضعیت فعلی ترابری، زیربناها، پایانه های ترابری، امکانات لجستیکی و سخت افزاری و از طرف دیگر تعرفه های حمل، مجوزها و مقررات همکاری راه آهن ها در طول شاخه شرقی و شاخه میانی را بررسی می نمایند تا چالش و موانع موجود در خطوط ریلی کریدور شمال - جنوب رفع گردد و سبب رشد چشم گیر ترانزیت در این کریدور شود.
ناصریان اشاره کرد: روسیه و قزاقستان کشورهای پهناوری هستند و در مناطق شرقی کشور روسیه معادن ذغال سنگ و کارخانه های پتروشیمی و صنایع فولاد وجود دارد که این صنایع برای دسترسی به بازار بین المللی یا باید از مسیر جنوب و عبور از ایران بهره گیرند یا از مسیرهای دیگر به سمت شرق تار رسیدن به اقیانوس آرام بهره ببرد که گزینه دوم مسیر طولانی، دشوار و پرهزینه به شمار می رود؛ بدین سبب مسیر ایران برای ترانزیت روسیه جذابیت دارد تا عمده بارهای خودرا از این مسیر عبور دهد.
وی افزود: البته گاهی محصولات باری از شرق روسیه به شرق هند بصورت دریایی جا به جا می شود و بخش دیگر از مسیر دریای سیاه به کانال سوئز به سمت اقیانوس هند حرکت می کند؛ همین طور کشور هند هم یک مشتری عمده بازار ذغال سنگ روسیه است و از طرف دیگر روسیه و قزاقستان دو کشور تولید کننده عمده غلات در صحنه بین المللی به شمار می روند که برای انتقال بارهای مختلف معدنی، صنعتی و غلات به سمت جنوب از شاخه شرقی و میانی کریدور شمال به جنوب استفاده می نمایند و امیدواریم با انجام مراحل مشخص شده در نقشه راه، و همکاری و هماهنگی بیشتر بین هر چهار کشور، ترابری روزافزونی در این راه صورت گیرد.
این کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: با رشد ترانزیت از شاخه شرقی و شاخه میانی کریدور شمال به جنوب بی گمان ایران نیز از این بازار سهم کسب خواهدنمود و طی سالهای اخیر میزان بارهای ترانزیتی رشد مطلوبی داشته و چشم انداز رشد بیشتر دراین زمینه نیز وجود دارد.
الزام تکمیل خط ریلی چابهار - زاهدان
به گزارش کار و درآمد به نقل از مهر، اکنون در کشور شاهد ساخت راه آهن چابهار - زاهدان با پیشرفت ۷۰ درصدی هستیم که امتداد این خط ریلی از زاهدان به سمت بیرجند است و می توان با تکمیل این خط ریلی رونق ترانزیت در شاخه شرقی کریدور شمال به جنوب را به همراه داشت.


منبع:

1403/05/24
13:31:19
5.0 / 5
245
تگهای خبر: توسعه , تولید , حمل و نقل , سرمایه
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است