طبق آخرین وعده بزرگراه تهران - شمال در آستانه 34 سالگی کامل می شود کار و درآمد: پروژه بزرگراه تهران - شمال به عنوان یک کریدور مهم کشور که دو قطعه آن در سالهای قبل به بهره برداری رسیده است، با تکمیل مناطق دو و سه به پایان خود نزدیک می شود؛ البته بر طبق آخرین وعده مسئولان مربوطه، زمان تکمیل آن شش سال آینده عنوان شده است. به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، بزرگراه تهران - شمال یکی از مهم ترین پروژه های عمرانی در کشور است که از عمر عملیات اجرائی آن حدود ۲۸ سال می گذرد. این بزرگراه به سبب کاهش زمان سفر به شهرهای شمالی، افزایش ایمنی جاده ها، کاهش تصادفات، تسهیل دسترسی به شهرهای شمالی و به تبع آن توسعه گردشگری، بهبود حمل و نقل کالا و کاهش مصرف سوخت و همین طور کاهش آلودگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارست. این پروژه به طول ۱۲۴ کیلومتر در قالب چهار قطعه طرح ریزی شده است که منطقه یک آن ۳۲ کیلومتر از دوآب شهرستانک تا تهران در اسفند ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید. منطقه دو آن با ۲۲ کیلومتر که شامل تونل های البرز شرقی و غربی است با پیشرفت فیزیکی ۸۹.۵ درصد در دست تکمیل است. منطقه سه حدود ۵۰ کیلومتر در مرحله مطالعات غائی و شروع عملیات اجرائی قرار دارد. منطقه ۴ آن به طول ۲۰ کیلومتر از سه راهی کجور تا چالوس در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید. براساس اطلاعات پخش شده، بزرگراه تهران - شمال ۶۰ کیلومتر کوتاه تر از مسیر موجود در جاده کرج- چالوس بوده و زمان سفر را تا ۹۰ دقیقه در وضعیت ترافیک سنگین کم می کند. همین طور می تواند سالانه ۸۶ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی کند و ۵۵۳ میلیون کیلومتر مسافت عبوری سالانه را کم کند. از طرفی این پروژه میزان تولید آلاینده های هوا را ۳۵ هزار تن در سال می کاهد و همین طور منجر به کاهش چشم گیر تصادفات جاده ای و پیشرفت ایمنی عبور می شود. آن طور که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام نموده، کل هزینه پروژه ۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود و هزینه انجام شده تا انتهای سال ۱۴۰۲ معادل ۱۸ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان بوده است. مشارکت مالی این پروژه نیز بصورت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد بنیاد مستضعفان است. همین طور پیشرفت فیزیکی کل بزرگراه تا پایان ۱۴۰۲ حدود ۵۷.۷ درصد بود. براساس اطلاعات موجود، تونل های راه اندازی شده در کل پروژه ۳۲ کیلومتر است. تعداد کل پل های بزرگ راه اندازی شده ۱۰۰ دستگاه به طول ۱۴ هزار و ۹۰۵ متر است. منطقه دو این پروژه مسیر عبوری ۸۰ درصدی از داخل تونل دارد. ۵۶ رشته تونل به طول ۳۹.۵ کیلومتر (رفت و برگشت) و ۲۱ دستگاه پل بزرگ به طول ۲.۶ کیلومتر دارد. همین طور گفته می شود طولانی ترین تونل سه قلوی کشور به طول ۶.۵ کیلومتر در آن راه اندازی شده است. حداکثر ارتقاع مسیر از سطح دریا نیز ۲۴۰۰ متر است. باند غربی تونل البرز شرقی به طول ۶.۵ کیلومتر در مرداد ۱۳۹۸ راه اندازی شد. باند غربی مسیر منطقه دو به طول ۱۵.۵ کیلومتر در تیر ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید. باند دوم( شرق) با پیشرفت ۸۹.۵ درصد در تابستان ۱۴۰۴ آماده بهره برداری خواهد بود. تونل البرز غربی با پیشرفت ۳۹ درصد، تا تابستان ۱۴۰۶ به بهره برداری خواهد رسید. آن طور که برخی مسئولان ذی ربط می گویند، منطقه سه این پروژه چالش های خیلی از جمله عبور از مناطق کوهستانی و حفاظت شده محیط زیستی، شیب های تند، صخره های بلند و دره های عمیق، محدودیت های مکانی برای راه اندازی کارگاه های عمرانی و شرایط آب و هوایی سرد و طولانی بودن فصل سرما را دارد. براساس اظهارات اخیر مدیرکل دفتر امور مجریان بزرگراه های وزارت راه و شهرسازی، این پروژه برمبنای پیش بینی ها تا شش سال آینده بطور کامل به پایان می رسد. منبع: كار و درآمد 1404/02/10 09:45:01 5.0 / 5 21 تگهای خبر: بنیاد مستضعفان , توسعه , تولید , حمل و نقل این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط ازسرگیری تشریفات گمرکی حمل یکسره و ترانزیت خارجی در بندر شهید رجایی حقوق خودرا در تاخیر پروازها بدانیم ایران و روسیه در کریدور شمال-جنوب همکاری می کنند صادرات پلیمر ایران برای اولین بار به آمریکای جنوبی نظرات کاربران کار و درآمد در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۴