در نشست ریلی ایران، عراق و سوریه چه گذشت؟ كار و درآمد: نشست سه جانبه همكاریهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه امروز (دوشنبه) انجام شد كه مهم ترین محورهای آن، اتصال ریلی بندر امام خمینی (ره) به بندر لاذقیه و تشریح آخرین وضعیت خط آهن 32 كیلومتری شلمچه - بصره بود. به گزارش كار و درآمد به نقل از ایسنا، این نشست سه جانبه در حالی از بامداد امروز در محل ساختمان شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شد كه در ابتدا خیرالله خادمی-مدیرعامل شركت توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور- ضمن تشریح آخرین وضعیت خط آهن ۳۲ كیلومتری شلمچه – بصره كه مورد توافق جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، بیان كرد كه پیشبرد این پروژه مورد توافق ایران و عراق است و پس از سفر رئیس جمهوری ایران به عراق اقدامات خوبی برای شروع عملیات اجرایی پروژه مذكور انجام شده است و طی سه ماه آینده آماده شروع عملیات هستیم.وی همین طور اشاره كرد كه تفاهم نامه ای به منظور ایجاد ۳۲ كیلومتر مسیر ریلی به امضا رسیده و مسئولیت های مدیران راه آهن ایران و عراق برای اجرای این پروژه مشخص است و پس از این توافق سرمایه گذار و پیمانكار پروژه نیز مشخص شده اند كه بنیاد مستضعفان انجام آنرا بر عهده دارد.آغاز پروژه اتصال سربندر از بندر امام خمینی (ره) به خرمشهرپس از خادمی، سعید رسولی-مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران- از اتصال ریلی بندر امام خمینی (ره) به بندر لاذقیه سوریه آگاهی داد و اظهار نمود كه پروژه اتصال سربندر از بندر امام خمینی (ره) به خرمشهر مدنظر قرار گرفته و فاز اول آن در منطقه آزاد خرمشهر شروع شده است.وی تصریح كرد كه با تكمیل خط آهن شلمچه – بصره و در امتداد اتصال بندر امام خمینی (ره) به بندر خرمشهر شاهد اتصال بندر امام خمینی (ره) به بندر لاذقیه سوریه خواهیم بود و اهمیت این كریدور ریلی بسیار بیشتر از سایر كریدورهای ترانزیتی است، چونكه خوزستان قطب بزرگ فولادی و نیز مركز كشاورزی كشور است.رسولی با تاكید بر اینكه می خواهیم بتوانیم با اتصال راه آهن شلمچه – بصره حلقه مفقوده اتصال خطوط ریلی بین ایران، عراق و سوریه را كامل نماییم، اظهار داشت كه هر سه كشور اراده جدی برای توسعه همكاریهای حمل و نقلی دارند و اتصال ریلی و برقراری كریدورهای ترانزیتی بین ایران، عراق و سوریه خواسته مقامات عالی رتبه هر سه كشور است.درخواست عراقی ها در مورد بنیاد مستضعفان!طالب جواد كاظم -مدیرعامل راه آهن جمهوری عراق- نیز در این جلسه سه جانبه خواهان اتصال هر چه سریع تر خط ریلی شلمچه – بصره شد و اصرار كرد كه اتصال خط آهن شلمچه – بصره باید هر چه سریع تر مد نظر قرار گیرد و با عنایت به اینكه هدف اتصال شبكه ریلی در منطقه، خط آهن شلمچه – بصره است، جمهوری عراق تمایل دارد این كشور به خطوط ریلی ایران و سوریه متصل شود.نكته جالب اما درخواست عراقی ها از طریق آهن ایران بود و مدیرعامل راه آهن عراق درخواست نمود كه پیش از امضای قرارداد با بنیاد مستضعفان، با راه آهن عراق مشورت شود، چونكه ادعا نمود "پیش از این تجربه هایی را داشته ایم و نمی خواهیم با شركتی قرارداد ببندیم كه سبب عدم پیشبرد فعالیت ها شود. "با این حال رسولی در پاسخ به دغدغه عراقی ها اعلام نمود كه بنیاد مستضعفان، اسمش مستضعفان است اما یكی از بزرگترین و قوی ترین شركت ها در ایران است و بعنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی متعلق به مستضعفان فعالیت می كند و راه آهن بعنوان بهره بردار ضمانت این پروژه را پذیرفته است. منبع: كار و درآمد 1398/04/10 20:09:24 5.0 / 5 4927 تگهای خبر: اقتصاد , بنیاد مستضعفان , توسعه , حمل و نقل این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط ثبات قیمت در بازار گوشت قرمز با عرضه مازاد دام ایجاد مشکلات گوناگون از اثرات لایحه ی جدید تجارت مقایسه ربع قرن نوسانات شاخص دلار و قیمت طلا فوری، فوتی و شفاف نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۳