متضرر اصلی ممنوعیت ورود تاکسی اینترنتی به فرودگاه کیست؟

متضرر اصلی ممنوعیت ورود تاکسی اینترنتی به فرودگاه کیست؟ کار و درآمد: بدنبال مطرح شدن منع ورود تاکسی های اینترنتی تا شعاع ۸۰۰ متری فرودگاه امام خمینی (ره)، مدیر عامل یک شرکت تاکسی اینترنتی اعتقاد دارد تبعات اجرا شدن این طرح سبب متضرر شدن مردم به عنوان مصرف کننده خواهد شد.



به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، تاکسی های اینترنتی عمری در حدود یک دهه دارند و نقشی که در تسهیل رفت و آمد داشتند سبب شده که میلیونها نفر در ایران از این سرویس آنلاین استفاده نمایند. فراگیر شدن تاکسی های آنلاین و اینترنتی با الگوبرداری از مشابه خارجی آن همزمان با توسعه زیرساخت های سخت افزاری، مخابراتی و اینترنتی و واردات به روزترین تجهیزات الکترونیک و گوشیهای هوشمند به کشور اجرایی شد و امروز اسنپ، تپسی و تعدادی دیگر از شرکتهای تاکسی آنلاین، شهروندان را که قصد سفر شهری یا بین شهری داشته باشند، به مقصد می رسانند.

با توجه به مزایای تاکسی آنلاین مانند دسترسی شبانه روزی، سیاست قیمت گذاری شفاف، پرداخت هزینه به روش های مختلف، اطلاع از مدت زمان سفر، پشتیبانی و حفظ امنیت سفر و کارآفرینی برای رانندگان، تعداد کاربران روزانه آن در حال افزایش می باشد.

با وجود همه موارد گفته شده، طی روزهای گذشته خبری از سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) منتشر گردید که در گفت وگویی از دستور دادستانی برای ممنوعیت ورود تاکسی های اینترنتی به شعاع ۸۰۰ متری این فرودگاه اطلاع داده و اعلام نموده بود در بازدید معاون دادستانی از این فرودگاه، مشکلات رانندگان تاکسی فرودگاه امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفت.

گفته شده که نظر شهر فرودگاهی امام(ره) این بوده که مکانی برای رانندگان تاکسی های اینترنتی تپسی و اسنپ مشخص شود تا مانع فعالیت رانندگان تاکسی فرودگاه نشوند که ساعت ها در نوبت برای انجام یک سرویس هستند.

اما انتشار این خبر، حواشی و سوال هایی را در رابطه با ساز و کار دقیق این طرح و این که درصورت اجرایی شدن به شکلی انحصار منجر خواهد شد، ایجاد کرد، بگونه ای که یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام نمود شخصا این مورد را از مراجع مربوطه پیگیری می کند.

طبق گفته رحمت اله فیروزی پوربادی، ایجاد محدودیت در خدمات رسانی به مردن قابل پذیرش نمی باشد و در دسترس بودن خدمات از راه حقوق شهروندی است و اولویت اول مسؤلان در اتخاذ تصمیم باید خدمات رسانی بهتر به مردم باشد و اینکه این تصمیم بر چه مبنایی گرفته شده و آیا تاکسی های فرودگاه ظرفیت پاسخگویی به نیاز تمام مسافران را دارند، جای سوال دارد. در هر حال باید سرویس دهی مناسب به مردم از هر طریقی عرضه شود و رفاه مردم در تصمیم گیری ها باید در اولویت قرار گیرد.

بر این اساس، حمل و نقل عمومی یعنی بدون استفاده از خودروی شخصی بار یا مسافر جابجا شود. مساله ای که نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسنا، به آن اشاره کرده و گفته امکان دارد تخلف هایی از جانب رانندگان شرکتهای اینترنتی که اخیرا وارد این حوزه شدند، سر بزند اما فعالیت رانندگان در بستر این پلتفرم های اینترنتی بخش قابل توجهی از مشکلات مردم را حل کرده است؛ البته به تازگی یک افزایش قیمتی در حوزه تاکسی های اینترنتی رخ داده که باید برروی آن نظارت شود، اما ایجاد محدودیت برای آنان عملا سبب می شود مشکلات این حوزه تشدید شده و در حق مصرف کننده اجحاف صورت گیرد. وی اعتقاد دارد در هر جایی که انحصار گذاشته شد و محدودیت به وجود آمد، مشکلات تشدید شده است.

ساماندهی مسافربرها و حفظ ایمنی مسافران دلیل ممنوعیت

پس از اعلام این موضوع، سعید چلندری-سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)- در گفت و گو با ایسنا در رابطه با علت این ممنوعیت اعلام نمود که به منظور ساماندهی مقابل ترمینال مسافری مقرر شد تاکسی های اینترنتی از داخل پارکینگ سه نسبت به انتقال مسافرین اقدام نمایند که ضمن پیشگیری از ازدحام و ترافیک مقابل ترمینال محل مشخصی در پارکینگ سه که از راه پل ارتباطی با ترمینال یک مرتبط می باشد و فاصله ای حدود ۸۰۰ متر دارد، برای تاکسی های اینترنتی مشخص شده است و این مورد باعث می شود از صدمه به کسب و کار تاکسی های فرودگاهی هم جلوگیری شده و خدمات باکیفیت بهتر و ایمنی بالا به مسافرین محترم عرضه شود.

طبق گفته وی، تاکسی های اینترنتی و مسافربرهای شخصی علامت مشخصه ای ندارند، قابل تشخیص نیستند و از طرفی هویت راننده خودروی مسافربر برای فرودگاه نامشخص بوده و تشخیص مسافربر شخصی که اطلاعات آن در جایی ثبت نشده و تاکسی اینترنتی مقدور نیست و درصورت شکایت مسافرین امکان پیگیری آن هم اکنون وجود ندارد. ازاین رو این طرح به منظور ساماندهی مسافربرها و حفظ ایمنی مسافرین برنامه ریزی شده است.

در همین رابطه محمد خلج - مدیرعامل یک شرکت تاکسی اینترنتی - در گفتگو با ایسنا، در رابطه با این مورد اظهار نمود: در رابطه با این مورد از قبل با ما صحبت نکرده بودند، یعنی ما یک باره از این مورد آگاه شدیم.

وی اضافه کرد: از تبعات اجرا شدن این امر اینست که مردم بعنوان مصرف کننده متضرر می شوند، به عبارتی این طرح به معنای محدود کردن عده ای خاص و اعلام این مورد است که عده ای خاص می توانند سرویس حمل و نقل در فرودگاه را ارائه نمایند و مردم هم از این لحاظ محدود می شوند که فقط از همان عده ذکر شده خدمات دریافت نمایند، ازاین رو خیلی واضح است که اجرای چنین طرحی به ضرر مردم است.

خلج در ادامه سخنانش تاکید کرد: ما کاملا با این مورد مخالفیم و این تصمیمی با هیچ کدام از شرکتهای حمل و نقل هوشمند از قبل مطرح نشده بود.

مدیر عامل اسنپ، در رابطه با واکنش رانندگان نسبت به اجرای این طرح اظهار داشت: این مورد تازه مطرح شده و نمی دانیم ساز و کار آن چگونه خواهد بود و این ۸۰۰ متری گفته شده کجاست و چطور مقرر است از ورود خودرو ها به فرودگاه جلوگیری شود؛ ازاین رو جهت بررسی تبعات این مورد و نظر راننده ها، منتظر ساز و کار دقیق هستیم.

هرچند گفته شده که نرم افزار کاربردی تاکسی برای فرودگاه امام توسط شرکت دانش بنیان ایرانی طراحی شده که گاها از اپ تپسی و اسنپ کارایی بیشتری دارد و مسافران در زمان ورود به سالن فرودگاه می توانند این نرم افزار را روی تلفن های همراه نصب کنند، اما این سوال وجود دارد که آیا ایجاد محدودیت برای تاکسی های آنلاین، به غیر از این که در پاسخ به اعتراض تاکسی های خطی که در مسیرهای خاصی تردد می کردند و ساعت ها در لیست انتظار برای سوار کردن مسافر بودند، انجام شده، به ایجاد انحصار برای تاکسی های خطی و در نتیجه اجحاف در حق مسافرانی که خواستار استفاده از تاکسی های آنلاین هستند، منجر نخواهد شد؟




1401/10/05
11:30:17
5.0 / 5
489
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , توسعه , حقوق
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است