ورود وزرا به اقتصاد آبی

ورود وزرا به اقتصاد آبی کار و درآمد: با وجود تاکیدات بسیار بر مقوله توسعه دریامحور و اثرات موثر آن بر بهبود معیشت، اشتغال، گردشگری، تجارت، حمل و نقل و... سال هاست این مساله به دلیلهای مختلف مغفول مانده و با عنایت به این که شکوفایی در این بخش نیازمند یک نقشه راه مشخص و هماهنگی همه دستگاه های مربوطه است، بتازگی وزرای راه و اقتصاد به این مساله ورود و اعلام نموده اند که این مساله را پیگیری خواهند کرد و تمامی تلاش خودرا برای توسعه آن به کار می گیرند.


به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، باتوجه به دسترسی ایران از دو طرف شمال و جنوب به دریا و آب های آزاد، توسعه دریامحور و اقتصاد دریا برای ایران از اهمیت بسیاری برخوردارست. این مساله به مفهوم استفاده پایدار از منابع و ظرفیتهای آبی برای رشد اقتصادی، بهبود معیشت و ایجاد اشتغال است.
توسعه دریامحور که همیشه مورد تاکیدات رهبری و همین طور دغدغه دولت های مختلف بوده اهدافی چون افزایش تولید ناخالص داخلی، توسعه گردشگری دریایی، توسعه صنایع جدید مانند حمل و نقل دریایی، آبزی پروری و همین طور بهبود کیفیت زندگی مردم را به همراه دارد.

با وجود اهمیت این اقتصاد و تاکیدات بسیار بر آن، این حوزه با چالش های خیلی از جمله قرار گرفتن حمل و نقل دریایی و صنایع وابسته در حاشیه، وابستگی اقتصاد ایران به صنایع نفت و گاز، تحریم ها، کمبود نیروی ماهر حوزه دریانوردی، فرسودگی ناوگان، توسعه نامتوازن صنایع دریامحور و عقب ماندگی در بهره برداری از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، کمبود زیرساخت ها و... روبروست که سبب شده سهم اقتصاد آبی در تولید ناخالص داخلی اندک شود.

ناوگان فرسوده است


بنابر گفته کارشناسان حمل و نقل دریایی، ناوگان دریایی ایران فرسوده می باشند و نیاز به نوسازی دارند. ناوگان فرسوده هزینه های نگهداری بالاتر و کارآیی کمتری دارند و نمی توانند با استانداردهای جهانی حمل و نقل دریایی رقابت کنند. همین طور ناوگان قدیمی به سبب مصرف بالای سوخت و کاهش راندمان انرژی، هزینه های بیشتری را به شرکتها تحمیل می کنند. این در حالیست که به سبب تحریم های بین المللی، دسترسی به کشتی های مدرن و فناورانه برای ایران محدود شده است. این کمبود ناوگان به ویژه در بخش کشتی های کانتینری و تانکرهای نفتی، سبب شده ایران نتواند نقش برجسته ای در حمل و نقل جهانی داشته باشد.

وابستگی اقتصاد به نفت و گاز


یکی دیگر از چالش های مهمی که کارشناسان درباب عقب ماندگی در توسعه مقوله دریامحور اشاره میکنند وابستگی اقتصاد به صنعت نفت و گاز است؛ هر چند که در سالیان پس از انقلاب چند بار تصمیم جدی گرفته شد که از وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و مشتقات نفتی کاسته شود اما در عمل چنین نشد و واقعیت این است که اقتصاد ایران به شدت وابسته به صنایع نفت و گاز است و این تمرکز سبب شده که بخش های دیگر اقتصادی مانند هر آن چه در دریا می توان دید کمتر توسعه یابند و در نتیجه این امر سبب کم توجهی به ظرفیتهای بالقوه دریایی شده است.

تحریم ها مانع رشد اقتصادی دریا


تحریم ها نیز یکی دیگر از چالش های اقتصاد دریامحور است. به اعتقاد کارشناسان لجستیک و اقتصاد حمل و نقل، تحریم های بین المللی مقابل ایران تأثیر قابل توجهی بر بخش های متنوع کارهای اقتصادی دریا محور گذاشته است. این تحریم ها سبب کاهش دسترسی ایران به بازارهای بین المللی و تکنولوژی های جدید شده و جذب سرمایه گذاری های خارجی را محدود کرده است.

در تولید کشتی شرایط خوبی نداریم


آن طور که گفته شده کمبود توجه به صنایع دریایی و کشتی سازی در سالهای قبل سبب شده ایران نتواند از ظرفیتهای خود در تولید و تعمیر کشتی ها برای بسط تجارت دریایی به خوبی بهره برداری کند. در حقیقت کشور در بخش کشتی سازی با دو چالش مدیریت هزینه و زمان روبرو است. کشتی سازی در کشور ما گران و زمان بر بوده است؛ یعنی گاهی اوقات ساخت کشتی به بالای چند سال هم به طول می انجامد و وقتی ساخت کشتی بموقع نباشد از نظر اقتصادی به صرفه نیست و وقتی کشتی ها آماده نباشد در عمل تجارتی اتفاق نخواهد افتاد.

کمبود نیروی ماهر در عرصه دریایی


در بخش های متنوع کارهای دریایی، نیروی کار متخصص و آموزش دیده نقش مهمی دارد. کمبود نیروی کار ماهر و عدم سرمایه گذاری کافی در آموزش های تخصصی در رابطه با دریانوردی، بندری و لجستیک دریایی، موجب کاهش راندمان و کارآیی این بخش شده و نمی توان برنامه های جامع را عملی ساخت.

توسعه نامتوازن صنایع دریامحور


توسعه نامتوازن صنایع دریامحور نیز از دیگر چالش های توسعه دریامحور است. آنگونه که کارشناسان این بخش می گویند ایران از نظر دارا بودن سواحل طولانی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دارای موقعیت راهبردی دریایی است. با این وجود، صنایع دریامحور نظیر شیلات، پرورش آبزیان، کشتی سازی و گردشگری دریایی به اندازه کافی توسعه نیافته اند. بطور مثال، صنعت شیلات، بااینکه پتانسیل بالایی دارد، اما به سبب کمبود سرمایه گذاری و تکنولوژی های نوین، سهم ناچیزی در اقتصاد دارد.

عقب ماندگی در بهره برداری از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا


بنابرگفته کارشناسان حوزه دریا، در بهره برداری از تکنولوژی های جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا عقب ماندگی داریم. در سطح جهانی، تکنولوژی های جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء (IoT) و بلاک چین در مدیریت و توسعه کلیه کارهای اقتصادی دریا محور بسیار مؤثر واقع شده اند. اما در ایران به سبب تحریم ها و عدم دسترسی به فناوری های پیشرفته، این فناوری ها به خوبی پیاده سازی نشده اند. این امر موجب کاهش کارآیی و راندمان در بخش دریایی و سهم اندک اقتصاد آبی کشور در تولید ناخالص داخلی شده است.

به طور کل، کارشناسان معتقدند ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خاص خود می تواند به عنوان مرکز ترانزیت بین المللی بین آسیا و اروپا عمل کند اما برای افزایش سهم دریا در تولید ناخالص داخلی، نیاز به برنامه ریزی جامع و منسجم در سطح ملی و بین المللی است که شامل گسترش زیرساخت های دریایی، افزایش سرمایه گذاری در صنایع دریایی، استفاده از تکنولوژی های جدید و تعاملات بیشتر با شبکه های بین المللی و فراهم ساختن شرایط حضور شرکتها و فورواردهای خارجی است.

اما با عنایت به اهمیت توسعه دریامحور در دولت چهاردم، این مساله در دستور کار مسئولان و وزرای کابینه دولت پزشکیان قرار گرفته است؛ بطوریکه مدتی پیش نماینده رییس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور اظهار نمود که ساحل و دریا جزو نعمت های خدادادی برای تسریع در روند توسعه کشور هستند؛ به همین دلیل دولت در عرصه اقتصاد دریامحور باید سیاستگذار و مردم توسعه آفرین باشند.

عبدالناصر همتی - وزیر امور اقتصادی و دارایی - نیز چند روز پیش با تأکید بر ضرورت توسعه اقتصاد دریا محور اشاره کرد که چاره ای جز توسعه در این زمینه نداریم و تمامی تلاش خودرا به کار خواهیم گرفت.

فرزانه صادق - وزیر راه و شهرسازی - هم بتازگی اعلام نموده که عمل و اجرائی کردن هر آن چه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ها بر اقتصاد دریامحور و پیشرفت و توسعه جزایر تأکید داشتند را به عنوان با اهمیت ترین مطلب پیگیری خواهیم کرد.




1403/11/17
10:38:42
5.0 / 5
5
تگهای خبر: آموزش , اشتغال , اقتصاد , اینترنت
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است