مسلم خانی در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: برآوردها نشان داده است كه ۳۲ درصد رشته های تحصیلی نه اكنون و نه در 10 سال آینده بازار كاری نخواهد داشت بنابراین در نخستین گام باید نسبت به تعیین تكلیف این رشته ها كه بیشتر در علوم پایه، انسانی و فناوری اطلاعات است و توزیع آنها در همه حوزه ها اقدام نماییم.
وی به روزآوری و تغییر عنوان این رشته ها را مورد تاكید قرار داد و اظهار داشت: برخی رشته های فنی و مهندسی، پزشكی و مدیریت كسب و كار بازار كار خیلی خوب و مناسبی هم هم اكنون و هم در افق آینده دارند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: در كشورهای دیگر تمركز برروی رشته های پر اشتغال است ما هم باید روی رشته هایی كه پركشش و تقاضا هستند سرمایه گذاری مجدد داشته باشیم؛ به نحوی كه برای پذیرش دانشجویان بیشتر و كارآمدتر، بهینه سازی نظام پذیرش و ارتقای ارتباط این رشته ها با بازار كار، بیشترین تعامل را با شهركهای صنعتی و كسب و كارهای واقعی داشته و تعداد زیادی كارآفرین از دل این رشته ها تربیت نماییم.
خانی در عین حال تهیه و تدوین طرح ملی توانمندسازی، اشتغال پذیری و كارآفرینی دانشجویان را پیشنهاد كرد و اظهار داشت: در این طرح ملی، اقدامات مختلف از مبحث تدریس درس كارآفرینی، تعامل كارآفرینان با دانشگاه، نامگذاری یك روز از ماه بعنوان روز كارآفرینی، ترویج فرهنگ كار و كارآفرینی و حضور كارآفرینان به صورت مستمر در كنار هر دانشجویان پیش بینی شده تا از نزدیك كسب وكار را لمس كنند و از مبحث كارآموزی و كارورزی حین تحصیل اطلاع یابند.
مشاور ارشد كارآفرینی و كسب و كار در انتها بر لزوم تعریف كد اشتغال برای دانشجویان و تولید مراكز مشاوره كارآفرینی و خدمات شغلی در دانشگاه ها تصریح كرد و اظهار داشت: دانشجویان باید پیش از فراغت از تحصیل در بانك اشتغال كشور ثبت نام كنند و بعد از وارد كردن اطلاعات خود یك كد شغلی دریافت كنند تا آمار دقیق فارغ التحصیلان امروز و فردا در اختیار داشته باشیم.